Kastrace koček a kocourů

S přibýváním světla přes den se kočky začínají mrouskat a kocouři se toulají.  Kočka může mít koťata několikrát ročně a v jednom vrhu až 10 mláďat. Kocouři se toulají, značkují si území zapáchající močí a perou se. Spokojená kočka je kastrovaná kočka.

Proč kastrovat?

Chirurgickou kastrací trvale zabráníte nechtěným koťatům, nežádoucímu pohlavnímu chování jako je mrouskání, agresivitě mezi kocoury nebo značkování teritoria zapáchající močí. Zvířata se mohou psychicky zklidnit. Každý zodpovědný chovatel koček, který nechce mít koťata, by měl své zvíře nechat vykastrovat. Je mýtem, že by kočka měla mít za život alespoň jedenkrát potomky. Pokud byste chtěli nechat kočku zabřeznout, mějte na paměti, že už za 7-14 dní po porodu může být březí znovu. Najít koťatům nové majitele není jednoduché a útulky jsou často přeplněné.  Pokud necháte nevykastrovaného kocoura na svých toulkách, nejen že bude mít v okolí spoustu potomků, často se bude vracet pokousaný a poškrábaný, ale může se lehce nakazit kočičími virovými nemocemi FeLV a FIV(„kočičí AIDS“), které jsou nevyléčitelné a smrtelné a které bude roznášet na další zvířata. Pokud budete mít striktně „indoor“ kočku, která se bude opakovaně mrouskat, může chřadnout, bude jí padat srst a bude zesláblá. Dlouhodobé mrouskání způsobí hormonální dysbalanci, která predisponuje ke vzniku zánětům dělohy nebo jiným nebezpečným onemocněním.

Kdy vykastrovat kočku?

Mladé kočky kastrujeme od 6 měsíce, kocoury od 6-10 měsíce v závislosti na plemeni. Vážit musí více než 2 kg. Kočky dospívají rychleji na jaře, kdy se prodlužuje světelný den. Pokud Vám za kočkou začnou chodit kocouři, nechte ji vykastrovat hned. U kocourů je dobré vykastrovat hned, jakmile bude projevovat teritoriální chování a značkovat. Pokud vykastrujete dospělého kocoura, který značkuje několik měsíců, stává se to pro něj zlozvykem, který kastrace už nevyřeší.  Dospělá kočka se může kastrovat 14 dní od posledního mrouskání.  Pokud kočku neuhlídáte a zabřezne Vám, tak v první polovině březosti je kastrace riziková, ale možná. V druhé polovině gravidity je provedení kastrace kontroverzní. Pokud Vám kočka porodí mláďata, vykastrovat se může týden po porodu. Na péči o koťata a produkci mléka nemá chirurgický zákrok vliv.

Jak probíha kastrace?

Před zákrokem musí mít kočka hladovku nejméně 8 hodin, vodu může pít normálně. Vlastní zákrok netrvá dlouho – kocour cca 15 minut, kočka cca 30 minut.

U chirurgické kastrace volíme u kočky buď ovariektomii OE, tedy odstranění jen vaječníků, nebo ovariohysterektomii  OHE – odstranění vaječníků i dělohy. Většinou provádíme OE, ale při patologických změnách na děloze OHE. Kočce oholíme srst na břiše, kůži vydezinfikujme. Kastrační ranka je většinou drobná, velká 1-2 cm. Rána je šita speciálním stehem, který je uvnitř kůže a který se sám vstřebá.

U kocourů provádíme kastraci skrotálním přístupem – udělají se dvě drobné ranky do šourku, z kterého se následně odstraní varlata. Kastrační rány se nešijí, aby mohl vytékat světle žlutý až růžový raný sekret.

Kočka ani kocour nedostávají límec nebo pruban.

Rekonvalescence

Po zákroku hlídáme bezpečné probuzení z anestezie, vždy Vám předáme zvíře při plném vědomí. Injekčně zde dostane léky proti bolesti a antibiotika. Okolí rány bude mít kočka oholené, vydezinfikované.  Po příchodu domů zvíře nevytahujte z přepravky, nechte ho, aby samo vylezlo ven.  Na tlapce bude mít náplast po kanyle, kterou mu po příchodu domů sundejte. Vodu mu můžete nabízet po troškách, krmivo až následující den.  V den zákroku může být kočka malátná, spavá. 1-3 dny nechte zvíře ještě doma, poté už může ven. Valná většina koček kastraci velmi dobře zvládá a rány si nevšímá. 10 dní ránu sledujte, jestli není oteklá, nekrvácí, nevytéká z ní sekret nebo jestli si ji kočka nelíže. Kočka by neměla být apatická, neměla by mít nechutenství. Pokud některé z těchto příznaků na svém zvířeti pozorujete, okamžitě navštivte veterinárního lékaře. Obecně kočky tento zákrok velmi dobře zvládají, komplikace bývají málokdy.

Chemická kastrace koček

Chemická kastrace koček je jen dočasná a používají /používaly se na ni hormonální preparáty. Tyto léky mají ale obrovskou řadu nežádoucích účinků, kočky po nich mívají např. hnisavý zánět dělohy, na který rychle uhynou. Kocourům lze podat hormonální čipy na utlumení pohlavní aktivity.

Pokud byste chtěli nechat svoji kočku nebo kocoura nechat vykastrovat, můžete nám zavolat a domluvit si termín zákroku. Zvíře doneste dopoledne, v den zákroku mu nedávejte žádné krmivo, vodu pít může. Pokud máte kočky venkovní, zavřete je večer do přepravky.

MVDr. Anna Spurná